meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1” BLOG GADIS TINGGI LAMPAI: BOBA FRESHMILK HOMEMADE VERSI MASYA MASYITAH

Ahad, 25 Ogos 2019

BOBA FRESHMILK HOMEMADE VERSI MASYA MASYITAH

Assalamualaikum w.b.t.

Hai uolllsssss sis cuti lama sangat sampai tak larat nak cuti dah aihhhh. Ni yang tak habis dok merapu kat blog. Kiranya macam tulis diari sebab sekarang aku dah tak dak diari tulisan tangan dah. Diari tulisan tangan penah ada time form 4 and aku akan tulis setiap hari jadi apa pada hari tu. Huwaaaa sejenis yang suka menulis katakan. Sebab kadang-kadang kalau cerita problem kat orang pun bukan boleh selesai. I REPEAT KADANG-KADANG .


Sebenarnya dah lama gila teringin nak buat sendiri pearl sendiri tapi biasalah malas nak gentel bulat bulat kecik tu. Pastu petang Ahad haritu kak aku cakap "WEH TENGOK NI MASYA MASYITAH BUAT BOBA SENDIRI" Aku macam aihh takleh jadi nihhh kena buat jugak nihhh. Dalam hati " Ishhh apalah artis pun rajin dok gentel-gentel pearl tu yang aku dok saja boleh pulak malas. Time tu jugak cakap kat adik and kakak weh jom buat share duit beli barang . Pastu kak aku cakap "Nuh pi amik RM10 dlam purse aku. Alhamdulillah selamat duit aku. Terus bersiap pakai tudung start moto pi beli fresh milk dan tepung ubi kayu.


MENGGUNAKAN BAHAN-BAHAN YANG CUKUP MUDAH TETAPI MEMERLUKAN KERAJINAN YANG JITU.

BAHAN UNTUK BOBA
  • 200g tepung ubi kayu
  • 80g brown sugar 
  • 130ml air 
  • 200g brown sugar (step ke-8 )
1) Didihkan air pastu masukkan brown sugar then masukkan tepung sedikit demi sedikit.
2) gaul sampai jadi macam doh 
3) keluarkan dan sejukkan sebentar pastu uli macam uli doh.
4) Then boleh gentel-gentel bulat-bulat.
5 )dah siap gentel semua gaulkan dengan sedikt tepung supaya tak melekat .
6) Rebus boba selama setengah jam. 
7) Pastu keluarkan dan rendam dalam air sejuk sebentar.
8) Pastu boleh masak dengan 200g brown sugar sampai likat. 
9) Setelah disejukkan masukkan dalam cawan dan tuangkan freshmilk.



*KALAU  NAK TENGOK DETAIL BOLEH PERGI TENGOK DEKAT YOUTUBE CHANNEL MASYA MASYITAH 




                                                               Nah setelah dibalun 



Boba homemade dapat dalam satu periuk kecil cukup untuk satu family.


Done takde la lawa macam kedai tapi satu family dapat sorang satu.


MODAL BUAT BOBA BAWAH RM10 TAPI SATU FAMILY DAPAT RASA

MODAL
-tepung ubi kayu RM1.70
-Susu kotak fresh milk RM5.40 
-sebenarnya aku ingatkan brown sugar tu sama dengan gula melaka aku pun pi bantai guna gula melaka memang manis melecas wehhh


TOTAL RM7.10


Pastu baru-baru ni aku pi beli boba tepi jalan #bobakangaq yang perisa coklat punya . Sedap tapi bekas dia kecik sangat tak puas. RM5 ja la … 





Warga Perlis boleh pi try dekat tapak pasar tani sebelah roundabout Kangar. 



Sincerely,
-nhb-
                                                                                                                                             27-08-19