meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1” BLOG GADIS TINGGI LAMPAI: Kolej Matrikulasi Perlis (KMP) dalam kenangan.

Jumaat, 31 Mei 2019

Kolej Matrikulasi Perlis (KMP) dalam kenangan.

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Ramadhan Al Mubarak

Salam 27 Ramadhan.

Saja terdetik buat post ini sebab  dah hampir dua tahun berlalu sejak first day aku jejak kaki ke bumi  Kolej Matrikulasi Perlis. Sebab dulu first day kat matrik bulan posa. Aceyy acah jauh sangat padahal tak sampai 6 kilometer ja dari rumah aku. Bulan bulan posa ni teringat la time bukak posa kat matrik dulu bilik 409 bilik jiran aku. Berkampung kat situ macam buat kenduri. Bila time berbukak mesti bising and Shaz selalu la gi borong ais kiub dekat kafe petang-petang. Tapi aku sangat bersyukur sebab dipertemukan dengan dak-dak  sekolah Syed Alwi. Dalam semua tu aku sorang ja orang luar tapi how they approach aku buat aku selesa dengan depa. Time waktu first day tu aku senyap je, aku usha je depa dok sembang merapu. DAh lama kenal , sekali dengan aku naik hantu. Pastu waktu bulan posa every weekend boleh pulang bermalam. Memang semua cabut balik la dah semua orang Perlis. Pastu hari Ahad pakat bawak makanan masing-masing. Tapi Shaz la paling banyak bawak makanan sebab nenek dia selalu masak banyak-banyak. Dan semestinya aku tukang habiskan makanan dia tu lepas tarawih atau dipaksa untuk habiskan. Dia memang nak bagi terburai perut aku ke cemana ???



Dah cuba godek gambar ngan geng jiran sebelah tapi tak jumpa. But one with Shaz pun okay kan ??


And bila compare kat duduk di universiti sekarang ohh no the environment was really different. IT WAS TOTALLY DIFFERENT BEB. First day bukak posa aku makan menghadap dinding weh. Rasa cam takdak life . Serius waktu tu tak taw nak menangis ke gembira sebab walaupun bukak posa sorang tapi alhamdulillah ada makanan juga untuk berbuka dibandingkan dengan orang di Syria nuh. Syahdu gila first day buka. So disebabkan itu aku memilih untuk berbuka di masjid USM mostly everyday. At least takde la menghadap dinding, ada jugak orang depan mata dan yang paling penting rasa la jugak suasana berbuka dan suasana Ramadhan. Bila dok jauh dengan family time berbuka dan sahur paling syahdu .



Ni suasana berbuka di masjid USM. Nampak kemain panjang orang beratur . Makanan free kan ??


Tapi time duduk SESERI dulu syahdu lagi takleh bawak bincang sampaikan duduk elok2 dalam dewan makan nak berbuka tetiba air mata keluar automatik . Sahur pun makan sambil nangis. Ko ngase ?? (Okay taknak cite benda lama)

And lastly nak share satu doa ini, Elok dibaca pada 10 malam terakhir bulan Ramadhan.


Ya Allah, Engkau Maha Pemaaf dan Engkau mencintai orang yang meminta maaf, karenanya maafkanlah aku (HR Ibnu Majah, Tirmidzi)



- SEMOGA AMAL IBADAT KITA DI BULAN PUASA TAHUN INI DITERIMA ALLAH S.W.T-

Sincerely,
-nhb-
                                                                                                                                           31-05-19





Tiada ulasan:

Catat Ulasan